Crossdocking wordt de laatste tijd steeds meer genoemd in de logistiek en het is tijd voor de rest van de wereld om er ook achter te komen wat het is en waarom het zo goed werkt.
Crossdocking is het meteen versturen van inkomende producten met de producten die op dat moment weg zouden gaan. Dit houdt in dat zodra een transportwagen aankomt bij een distributiecentrum er al een ander transportvoertuig wacht dat de binnenkomende producten meteen mee kan nemen. Natuurlijk moet er wel rekening gehouden worden met de bestemmingen van de pas aangekomen producten en de bestemming van de wagen die op het punt staat weg te gaan, maar als dit goed verloopt hoeven de producten niet nog een langere tijd vast te zitten in een distributiecentrum, wat betekent dat er geen orderpicking meer plaats hoeft te vinden, er minder mensen hoeven te helpen met het verplaatsen van de binnenkomende producten en er in totaal minder voertuigen bezig zijn met het transporteren van de goederen. Crossdocking zorgt er dus voor dat er bespaart wordt op arbeid, opslag, transport en verzendkosten.
De voordelen van crossdocking zijn vrij duidelijk. Er wordt bespaard op tijd, aangezien de producten meteen door kunnen naar de ontvanger. Ook wordt er bespaard op geld, aangezien het transportbedrijf voor minder transportvoertuigen hoeft te betalen. Ook hoeft het transportbedrijf minder opslagruimte te regelen, omdat de binnenkomende producten niet blijven liggen en dus geen ruimte innemen.
Er zijn ook nadelen verbonden met crossdocking, maar die hebben eigenlijk niets te maken met het proces zelf. De meeste nadelen zijn verbonden met het feit dat niet elk distributiecentrum geschikt is voor crossdocking. Er moeten voertuigen gereed staan en de distributiecentra moeten meewerken. Zonder een tussenstop voor de producten waarop zij kunnen worden overgebracht op een ander voertuig is er ook geen sprake van crossdocking.
Er zijn ook nadelen verbonden met crossdocking, maar die liggen aan factoren die niet het proces zelf zijn. Niet elk distributiecentrum is namelijk ontworpen om aan crossdocking te kunnen doen. Voor crossdocking is het nodig dat er voertuigen beschikbaar zijn die de binnenkomende producten meteen mee kunnen nemen. Ook zijn er ofwel mensen ofwel machines nodig die de producten van de binnenkomende transportwagens overbrengen op de vertrekkende transportwagens. Niet elk distributiecentrum heeft die geregeld en daarom kan crossdocking niet overal plaatsvinden.
|
https://www.vpd.eu/ |
