Elke dag zien we overal verschillende logo’s voorbij komen; in winkels, op straat, op producten en ga zo maar door. Ze zijn een belangrijk onderdeel van de identiteit van een merk en representeert het bedrijfsimago. Maar wat maakt een logo nou echt een goede logo? Het gaat niet om de hoeveelheid details, maar om de boodschap die u met uw logo wilt overbrengen. Daarnaast moet een logo memorabel zijn. Naast eenvoud volgt het principe herkenbaarheid. Dit wordt gedaan door het logo zo eenvoudig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat het bij het bedrijf past. Vervolgens moet het ook tijdloos blijven. Een voorbeeld van een tijdloos logo is het logo van de NS, dat al sinds 1968 in gebruik is. Last but not least: een logo moet veelzijdig zijn. Het moet passen op een website, een shirt en zelfs op een pen. Daarnaast moet het logo in verschillende varianten herkenbaar blijven. Een goed voorbeeld van een veelzijdig logo is het Whatsapp logo. Het logo is officieel groen, maar als het zwart is dan is het nog steeds herkenbaar dat het een Whatsapp logo is. Kleding logo’sAls het gaat om kleding, is een goede logo ontzettend belangrijk aangezien veel merken daadwerkelijk op het logo vertrouwen. Een logo zorgt namelijk direct voor herkenbaarheid van een product of dienst. Mensen herkennen het logo en hebben daar verschillende associaties bij. De Duitse modeontwerper Karl Lagerfeld zei: ‘’Logo’s en branding zijn ontzettend belangrijk aangezien er wereldwijd miljoenen of zelfs miljarden mensen zijn die geen Frans of Engels kunnen lezen, maar logo’s zijn wel universeel’’. Dit benadrukt het universele belang van een goede logo. Daarnaast is er uit onderzoek gebleken dat het uniform zelf ook wordt gezien als ‘herkenbaar’ zoals het blauwe uniform van KLM. Wilt u ook voor uw eigen bedrijf passende bedrijfskleding? Hurricane bedrijfskleding beschikt over jarenlange kennis en hoge kwaliteit bedrijfskleding. Onderscheiden van de concurrentHoewel er veel bedrijven zijn die vergelijkbare producten aanbieden zoals kledingwinkels Zara en H&M, is het van essentieel belang om onderscheidend te zijn van de concurrent. Een voorbeeld hiervan is Lacoste en Ralph Lauren. Ze verkopen allebei poloshirts maar onderscheiden zich door middel van hun logo. Lacoste lanceerde poloshirt met een krokodillenlogo waar Ralph Lauren een reeks poloshirts uitbracht met hun logo van een man op een paard die polo speelt. Bekende en gewaardeerde logo’sThe key is: wees onderscheidend. De twee C’s die in elkaar opgaan worden door de hele wereld herkend. Als we het Chanel logo zien associëren we meteen de twee C’s met elegantie en luxe. Vervolgens hebben we het welbekende groene beestje; de krokodil. Dit logo wordt wereldwijd herkend en is een logo dat wordt gedragen als u van poloshirts houdt. Daarnaast weet iedereen waar de twee letters CK voor staan. Het Calvin-Klein logo is eenvoud op z’n best. Keep it simple. |
