i2D
Artikel Portaal

Dropshipping; de ins en outs

Ondertussen zitten we in het jaar 2019, in dit tijdperk gaat nagenoeg alles digitaal. Nagenoeg iedereen bezit een smartphone, tablet of computer. Van de meer dan 7 miljard aardbewoners, hebben er 4 miljard toegang tot internet en zijn er 5 miljard mobiele telefoongebruikers. Vergeleken met 10 jaar geleden, is dit aantal flink gestegen en de verwachting is dat dit nog veel meer gaat stijgen in de toekomst. Dit is ook te zien in het aantal zoekopdrachten via Google. Per seconde worden er wereldwijd maar liefst 40.000 zoekopdrachten uitgevoerd. Ook in Nederland groeien het aantal zoekopdrachten elk jaar weer. Voor webwinkels betekent dit dat er een gouden toekomst in het verschiet ligt. Dit valt ook te zien in het aantal webshops wat dagelijks online komt. Om een webshop te runnen, kun je kiezen uit verschillende mogelijkheden. Je kunt zelf een voorraad aanleggen maar je kunt er ook voor kiezen om geen voorraad aan te leggen maar gebruik te maken van een voorraad van iemand anders of een ander bedrijf. Dit wordt ook wel dropshipping genoemd.

Wat is dropshipping nou eigenlijk?

Dropshipping is een term uit de e-commerce waarbij de groothandel, producent of de leverancier zijn producten rechtstreeks naar de klant, wat dus de eindgebruiker is, stuurt. In dit geval is de webwinkel de tussenpersoon die zich bezig houdt met de verkoop maar zich niet bemoeit met randzaken zoals de logistiek. De webwinkel hoeft dus ook geen voorraad aan te leggen en hoeft hier dus ook niet in te investeren. Dit brengt vele mogelijkheden met zich mee. Wanneer de dropshipper op vakantie gaat, kunnen de bestellingen indien de automatisering goed is gedaan, gewoon doorlopen.

Wat zijn de nadelen van dropshipping?

Wanneer je dit alles zo leest dan klinkt het allemaal positief. Echter heeft alles ook zo z’n kanttekeningen. De vraag die je jezelf dus ook kunt stellen, wat zijn de nadelen van dropshipping? Dropshipping brengt natuurlijk consequenties met zich mee wat verder gaat dan alleen de logistiek.
Allereerst levert de producent of fabrikant in de meeste gevallen niet exclusief aan jou. Je hebt dus te maken met flinke concurrentie wat de prijs van de producten doet dalen en de marketingkosten alleen maar doet stijgen. Je zult moeten opboksen tegen vele andere aanbieders die dezelfde producten aanbieden wat zeer frustrerend kan zijn.
Een ander nadeel is dat jij als webwinkel ten alle tijden verantwoordelijk bent voor het pakket. Ook al is deze niet aangekomen of beschadigt het pakket, jij als webwinkel zult de verantwoordelijkheid moeten dragen. De klant heeft de aankoop tenslotte bij jou gedaan. Wanneer de dropshipper een leverancier uit Nederland of uit de EU is dan zullen zij dit in veel gevallen oplossen. Echter zitten veel dropshippers buiten Europa gevestigd, denk bijvoorbeeld aan China en daar zijn de regels allemaal iets anders en zul je de kosten vaak uit eigen zak moeten betalen. Voor meer informatie over de nadelen van dropshipping, klik dan hier.

Overweeg andere opties zoals fulfilment

Zoals te lezen valt, kleven er naast de voordelen, ook een hoop nadelen aan dropshipping. Een andere optie is om een fulfilment specialist in te schakelen. Zij nemen de logistiek uit handen maar je legt wel je voorraad zelf aan wat veelal voor (veel) hogere marges zorgt. Bezoek de website https://surlogic.nl/nl/ om alles te weten te komen over fulfilment.

https://surlogic.nl/nl/news/nadelen-dropshipping

Comments are closed.