i2D
Image default
Aanbiedingen

Renault verhaal

Renault is een merk dat bedrijf een lange historie kent en al decennialang aan de weg timmert. Louis Renault, de oprichter van Renault, was een markant man. Door Henry Ford geïnspireerd besloot hij om autobouwer te worden.

Veel scholing heeft hij niet genoten omdat hij liever bezig was met het ontwikkelen van techniek. Zo is Louis Renault de medebedenker van wat we vandaag de dag kennen als de handgeschakelde versnellingsbak. Vele patenten staan op zijn naam.

Renault is altijd een merk geweest met opvallende modellen, van de 4CV in 1951 tot de voor die tijd extreme Renault Avantime in 1999.

Design en techniek hebben bij Renault altijd voorop gestaan. Want naast technisch zeer begaafd, was Louis Renault groot liefhebber van mooie ontwerpen en bijzondere automobielen.

Sinds de jaren ’70 bestaan weinig automerken die een breder scala aan modellen voeren dan Renault. Er is een Renault voor iedere levensfase.

Iconische Modellen

Renault 4

Tussen de twee wereldoorlogen breidt Renault het aanbod uit met kleine, relatief betaalbare auto’s, middenklassers en topmodellen die vooral als taxi’s worden ingezet. Renault ontwikkelt tijdens de oorlog de 4CV. Hij wordt in 1948 op het autosalon van Parijs gelanceerd. Bij de 4CV steekt de motor achterin en hij is voorwiel aangedreven. Hij heeft een opmerkelijk goed veercomfort en is de eerste auto met een heuse laadklep in plaats van een klassiek kofferdeksel. De laadvloer is bovendien vlak en er is geen laaddrempel.

De Renault 5

De in 1972 geïntroduceerde Renault 5 is de eerste auto met kunststofbumpers. Hij groeit uit tot een enorm succes. Technisch is hij nauw verwant met de Renault 4.

Espace

De eerste Espace is een ontwerp van Matra, toen nog in handen van PSA (Peugeot-Citroën). Peugeot heeft geen belangstelling voor het concept en verkoopt Matra aan Renault die er wel interesse in heeft. In het begin is het succes beperkt, maar dat verandert na de eerste productiejaren. De Espace groeit uit tot een begrip. In 2015 lanceert Renault een compleet nieuwe versie van de Espace.

Modellen van nu

Renault was sinds de jaren negentig van de vorige eeuw dominant in het MPV-segment, met modellen als de Espace, Scénic en Modus.

In de stad presteren de Clio en de Twingo al jaren goed. Renault onderscheidt zich door vooruitstrevende vormgeving. Het modellengamma is breed en laat zich het beste vergelijken met dat van VW: van hatchback tot coupé (o.a. Mégane) en van stationwagon (o.a. Laguna Estate) tot volledig elektrische auto (Twizy, Zoe en Kangoo Z.E.) De compacte Captur crossover SUV is ook in Nederland een succes.

De 3 populairste Renault-modellen op dit moment zijn de Twingo, Clio en Captur. Via Renault Private Lease zijn ze alle drie voordelig te rijden voor een vast bedrag per maand.

Twingo

In de jaren 90 gaat de eerste Renault Twingo in productie. Een kleine, schattige wagen die ‘twist’, ‘swingt’ en ‘tangoot’. Hij was bedoeld als de opvolger van de beroemde R4. Van de compacte stadsauto zijn inmiddels 4 miljoen exemplaren verkocht.

Gedurende zijn productieperiode kreeg de eerste Twingo Renault drie make-overs, maar het design werd daarbij niet ingrijpend aangepast. De volgende generaties werden sneller geïntroduceerd en verschenen in 2007 en 2014.

Een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste generatie is dat de motor naar de achterkant is verplaatst. Daarnaast is de in 2014 uitgekomen Renault Twingo opmerkelijk genoeg kleiner dan de voorgaande uitvoering. Zijn ronde koplampen begroeten de voorbijganger met een lach en de auto heeft dan vrolijk en ondeugend imago. Renault Twingo Private Lease behoort tot de voordeligste manieren om auto te rijden.

Clio

Renault Clio is een compacte hatchback die in 1990/1991 is geïntroduceerd als de vervanger van de populaire Renault 5. De Clio staat bekend als een zuinige auto. De Clio begon als een populaire stadsauto, maar werd in de loop der jaren steeds groter, ruimer en veiliger. Zowel in 1991 als in 2006 won de Clio de prijs ‘Auto van het Jaar’. 

Het nieuwste model van de Renault Clio verschilt met voorgaande generaties in meerdere opzichten. De Clio beschikt tegenwoordig over geïntegreerde technologieën in de vorm van rijhulpsystemen. De Renault Clio heeft zowel qua design als interieur en toepassing van technologieën de nodige veranderingen ondergaan. De stoelen zijn ergonomisch gevormd en bieden meer comfort dan ooit. Als het donker wordt, gaat het licht van de koplampen automatisch aan en mocht het regenen dan doen de ruitenwissers vanzelf hun werk. Met betrekking tot de veiligheid zijn er eveneens verbeteringen doorgevoerd ten aanzien van voorgaande modellen.

Renault Clio Private Lease is aantrekkelijk voor iedereen die een voordelig en zorgeloos een nieuwe Clio wil rijden.

Captur

De Renault Captur is een compacte 5-deurs crossover. De wagen is een kruising tussen een MPV en een SUV. De wagen is technisch verwant aan zijn broertje Renault Clio.

De eerste Renault Captur verschijnt in januari 2013. De Captur is een van de best verkopende modellen in zijn segment. Vooral in Nederland houden we van het speelse design en de hogere zit. Ook Renault Captur Private Lease is populair.

In 2019 lanceerde Renault de 2e generatie van de Captur, die groter is dan het vorige model. De nieuwe Renault Captur is gespierder, stoerder en volwassener. Het design is verder niet heel veel veranderd, maar door de langere wielbasis is er meer ruimte. Opvallend zijn de slanke achterlichten.

Private Lease

Renault modellen zijn met een laag maandbedrag populair in Renault Private Lease. In het private lease maandbedrag zijn de kosten inbegrepen voor: wegenbelasting, all-riskverzekering, afschrijving, reparatie en onderhoud, bandenservice, internationale pechhulp.