In 2015 vierde Artifort haar 125-jarig bestaan. Elk jaar vinden haar stoelen, tafels en banken hun weg naar de huizen van designliefhebbers over de hele wereld. Het begon allemaal in 1890 toen Jules Wagemans een bedrijf als stoffeerder startte in Maastricht. 125 jaar designDe basis van Artifort werd gelegd door Jules Wagemans toen hij zich in 1890 als stoffeerder in Maastricht vestigde. Zijn zoon, Henricus Wagemans, breidde het bedrijf uit tot een meubelfabriek, die eind jaren twintig een showroom had in Amsterdam en was landelijk al bekend. De economische recessie van de jaren dertig dwong H. Wagemans & Van Tuinen, zoals het meubelbedrijf toen heette, tot een onderscheidend profiel. Het ontwikkelen van een pakkende merknaam en logo was een begin. En natuurlijk moesten de meubels ook onderscheidend zijn. De nadruk kwam te liggen op functionaliteit, comfort en kwaliteit gecombineerd met esthetisch design en innovatief materiaalgebruik. In 1928 werd de nieuwe merknaam geïntroduceerd: Artifort, afgeleid van het Latijnse woord ‘ars’ dat kunst of kennis betekent, en ‘fortis’ wat sterk of krachtig betekent. Het woord ‘comfort’ komt ook terug in deze merknaam. Onverwoestbare techniekDe doorbraak van Artifort kwam begin jaren dertig toen het bedrijf Epeda binnenvering ging toepassen. Tot dan toe werd stro, paardenhaar en kapok gebruikt als vulmateriaal, soms in combinatie met ijzeren veren. Het stofferen van meubelen met deze materialen was zeer arbeidsintensief. Epeda binnenvering bood een aantrekkelijk alternatief en Artifort wist een licentie op het Epeda-patent te verwerven. Het bijzondere aan deze binnenvering, die al in matrassen en autostoelen werd gebruikt, was dat deze uit één staaldraad was geweven. Epeda binnenvering combineert een hoog comfort met een grote duurzaamheid. Bovendien zorgde het gebruik van deze binnenvering voor een grote besparing in productietijd. Kho Liang IeMet de komst van interieur- en meubelontwerper Kho Liang Ie veranderde er veel. Zijn vooruitziende blik, zijn grote kennis van design en zijn internationale contacten waren niet alleen bepalend voor de successen van de jaren zestig en zeventig, maar oefenen tot op de dag van vandaag hun invloed uit. Artifort en Kho Liang Ie introduceerden spraakmakende ontwerpen en zorgden er samen voor dat de naam Artifort internationaal een doorslaand succes werd, zowel bij architecten als bij designliefhebbers. In 1959 rekruteerde Kho Liang Ie de Franse ontwerper Pierre Paulin , die nieuwe technieken en constructies introduceerde. Ook ontwierp hij samen met Harry Sierman een nieuw logo voor Artifort. De gezichten van ArtifortDe ontwerpen van Paulin waren fris en innovatief. Zijn opvallende, felgekleurde zitsculpturen deden in binnen- en buitenland de wenkbrauwen fronsen. Tot op de dag van vandaag worden ze gezien als het gezicht van de Artifort-collectie. Om tot deze ontwerpen te komen is in samenwerking met de ontwikkelafdeling van Artifort een nieuwe bouwmethode geïntroduceerd. Artifort ging aan de slag met geschuimde metalen buisframes en stretchstoffen. In 1967 ontmoette Paulin Jack Lenor Larsen en samen vormden ze een gouden duo. In feite veranderden ze de manier waarop de wereld naar design keek, in termen van vorm, materialen en textiel. Nu, veertig jaar later, hervat Artifort de productie van de stof Momentum exclusief voor de ontwerpen van Paulin. Begin jaren zestig ging Artifort zich meer richten op de internationale contractmarkt. De Engelse ontwerper Geoffrey D. Harcourt ontwierp een uitgebreide collectie projectmeubels. Internationaal bleek er veel vraag naar de meubelen, wat resulteerde in een enorme omzetgroei in korte tijd. Artifort breidde haar activiteiten in de projectmarkt nog verder uit door de distributie van meubelen van onder meer het Italiaanse Castelli. Artifort is een van de merken van Plaisier. Benieuwd wat Plaisier nog meer te bieden heeft? Bekijk het hier. |
http://plaisierinterieur.nl |